10–13 września 2023
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA
Europe/Warsaw strefa czasowa

Model wymuszeń kabiny symulatora lokomotywy elektrycznej / Model of excitation of electric locomotive simulator cabin

Niezaplanowane
20min
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Górska 2, 57-320 Polanica-Zdrój
Abstrakt do recenzji

Opis

Dążenie do zwiększania prędkości jazdy pojazdów kolejowych a tym samym poprawy komfortu podróżowania pasażerów powoduje jednocześnie podejmowanie działań w sferze zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa realizacji przewozów kolejowych, pasażerskich i towarowych. Jednym z elementów działań w tym obszarze jest szkolenie maszynistów. Do niedawna szkolenie to składało się z części teoretycznej oraz praktycznej na pojeździe, u boku doświadczonego maszynisty. Mając na uwadze coraz większy poziom automatyzacji systemów sterowania ruchem kolejowym oraz wyposażenia lokomotyw a także koszty szkoleń i wymogi związane z wprowadzaniem TSI, coraz powszechniejszym wymogiem staje się prowadzenie szkoleń praktycznych na symulatorach ruchu pojazdów kolejowych, przy czym warunki panujące w kabinie symulatora oraz odczucia szkolącego się powinny odpowiadać rzeczywistym warunkom panującym w czasie prowadzenia pociągu. Symulator jazdy lokomotywy to system złożony z kabiny odpowiedniego typu lokomotywy lub EZT, odwzorowanej w skali 1:1, sprzęgniętej z układem wymuszenia ruchu oraz połączonych ze sobą programów komputerowych tworzących software systemu wizualizacji i dynamiki ruchu kabiny. Podstawowym programem symulującym dynamikę i kinematykę ruchu kabiny jest program zawierający model dynamiki ruchu który generuje sygnały wymuszające ruch wzbudników na których osadzona jest platforma kabiny. Poprawność działania modelu symulacyjnego zależy od stworzonego modelu matematycznego, który można zbudować na kilka sposobów. W artykule przedstawiona zostanie problematyka budowy modelu matematycznego opisującego dynamikę ruchu pojazdu szynowego, który może być następnie wykorzystany w symulacyjnym modelu ruchu kabiny symulatora. Zostaną przedstawione dwie drogi postępowania w procesie podejścia do budowy matematycznego modelu dynamiki ruchu pojazdu szynowego z możliwością późniejszego wykorzystania w tworzeniu symulacyjnego modelu ruchu kabiny symulatora lokomotywy. Jedna z możliwych dróg została w przeszłości wykorzystana w budowie symulatora lokomotywy EP09.

Główni autorzy

Prof. Andrzej Chudzikiewicz (Urząd Transportu Kolejowego, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomu) Prof. Andrzej Krzyszkowski (Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu) Dr Ignacy Góra (Urząd Transportu Kolejowego) Dr Seweryn Koziak (Wydział Transportu Politechnika Warszawska)

Dokumenty prezentacyjne

Jeszcze nie ma materiałów.