Opis
W środowisku kolejowym instalowane są różnorodne urządzenia elektryczne i elektroniczne, którym stawiane są bardzo surowe wymagania. W artykule przedstawiono wymagania wobec urządzeń przeznaczonych do instalowania na taborze kolejowym. Urządzenia te muszą przejść szereg badań w celu potwierdzenia spełnienia wymagań między innymi takich norm jak: PN-EN 50155:2022-05, PN-EN 13032-4+A1:2019-09, PN-EN 15153-1:2020-06, czy PN-EN 45545-2:2021-01. Dodatkowo, jeżeli Producenci chcą zdobyć lepszą pozycję swoich wyrobów na konkurencyjnym rynku mogą zgłosić się do jednostki certyfikującej w celu wydania certyfikatu zgodności dla danego wyrobu, co dodatkowo potwierdza zgodność z wybraną normą. Coraz częściej można spotkać się z tym, że certyfikaty zgodności potwierdzające spełnienie wymagań zgodnie z daną normą są wymagane przez wykonawców inwestycji lub producentów pojazdów W związku z powyższym Laboratorium Automatyki i Telekomunikacji Instytutu Kolejnictwa w ostatnim czasie poszerzyło możliwości laboratoryjne, aby sprostać oczekiwaniom potencjalnych klientów. Przedstawiony artykuł prezentuje możliwości badawcze Instytutu Kolejnictwa w ramach nowo wybudowanych stanowisk oraz metod badawczych m.in. badań kompatybilności elektromagnetycznej oraz badań klimatycznych i fotometrycznych. Zaprezentowano szerokie możliwości nowoczesnej aparatury pomiarowej oraz potwierdzone przez Polskie Centrum Akredytacji kompetencje kadry Laboratorium. Finalizacją potwierdzenia zgodności z normą danego urządzenia jest uzyskanie certyfikatu zgodności, który w szerokim zakresie oferuje Ośrodek Jakości i Certyfikacji będący jedną z komórek organizacyjnych Instytutu.