Opis
W artykule przedstawiono nowatorską metodę diagnozowania stanów technicznych
z wykorzystaniem transformacji Hilbert Vibration Decomposition (HVD) do analizy sygnałów drgań w układzie tor – wózek pojazdu szynowego. Główna przewaga nowego rozwiązania nad innymi metodami wykorzystywanymi obecnie to uzyskanie dokładniejszych histogramów dystrybucji sygnałów występujących dla defektów wagonu towarowego. Zaproponowana metoda o różnych długościach okien czasowych umożliwia w czasie rzeczywistym ocenę stanów technicznych (ST). Do oceny ST opracowano algorytm, który analizuje histogramy w danym oknie czasowym i wykonuje przekształcenie HVD. Algorytm umożliwia także wczytanie danych, wykonanie HVD, wybrane 95 percentyla danych, klastrowanie i analizę histogramu rozkładu dystansu między klastrami pików. Umożliwia to rozwiązanie problemu klasyfikacji otrzymanych sygnałów diagnostycznych. Analiza sygnału HVD dla występujących zjawisk o charakterze nieliniowym i niestacjonarnym to nowa funkcjonalność. Wyróżnia to opracowaną metodę diagnostyczną na tle obecnie stosowanych. Przedstawione zagadnienia powstały w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, w ramach Działania 4.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 POIR.04.01.04-00-0157 / 17-00. Liderem projektu była firma MobileMS, natomiast Instytut Kolejnictwa w latach 2019-2021 prowadził różne prace badawcze wraz z innymi instytucjami (konsorcjantami) tj. STIPENDIUM Instytut Naukowo-Technologiczny oraz Kodegenix.