Opis
W artykule przedstawiono wyniki badań zakłóceń EMC systemu rmCBTC zainstalowanego w pojazdach warszawskich linii metra. System rmCBTC powstał w ramach projektu współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju POIR.01.01.01-00-0276/17 "System automatycznego sterowania pociągiem klasy CBTC, oparty na unikalnej dwukierunkowej bezprzewodowej transmisji danych i interoperacyjnych komponentach ETCS, zwiększający efektywność i poziom bezpieczeństwa w aglomeracyjnym transporcie szynowym".
Testy zostały przeprowadzone w warunkach rzeczywistych na torze testowym Metra Warszawskiego. Badania przeprowadzono na dwóch etapach realizacji projektu. W początkowej fazie prac badawczo- rozwojowych oraz na docelowej konfiguracji systemu na całym pojeździe metra.
Pomiary wykonano za każdym razem na tym samym typie pojazdu z zainstalowanym systemem rmCBTC - METROPOLIS 98B (Alstom). Miały one na celu sprawdzenie dopuszczalnych poziomów zakłóceń elektromagnetycznych po zainstalowaniu systemu rmCBTC w tym pojeździe oraz porównanie wyników na różnych fazach projektu. Badania zostały przeprowadzone przez pracowników Akredytowanego Laboratorium o numerze AB 310. Badania przeprowadzono zgodnie z normami kolejowymi serii EN 50121 oraz akredytowaną procedurą badawczą.
Zakres badań obejmował pomiary emisji zaburzeń promieniowanych, pomiary emisji zaburzeń przewodzonych oraz pomiar pół magnetycznych AC i DC.
W pracy przedstawiono warunki badań, ich zakres oraz uzyskane wyniki. Badania terenowe i laboratoryjne zostały przeprowadzone w celu certyfikacji systemu do stosowania w Polsce przez Urząd Transportu Kolejowego.