Mówca
Opis
Zagadnienia priorytetu w sygnalizacji świetlnej są przedmiotem badań od kilkudziesięciu lat w Polsce i na świecie. Algorytmy sterowania ruchem przeszły w tym okresie znaczną ewolucję i stały się coraz bardziej skomplikowane. Większość z nich funkcjonuje w ramach skoordynowanych ciągów ulicznych, co dodatkowo zwiększa ich złożoność. Celem publikacji jest zbadanie, w jaki sposób nadawanie priorytetu lokalnego dla tramwajów w sygnalizacji świetlnej wpływa na ruch w skoordynowanych ciągach ulicznych. Do badań zastosowano metodę modelowania mikroskopowego z wykorzystaniem oprogramowania PTV Vissim. Zbudowano modele ciągów skoordynowanych o różnych poziomach priorytetu. Do modelu wprowadzono rzeczywiste algorytmy sterowania ruchem z priorytetem wdrożone na ciągu ul. Marymonckiej oraz ul. Grochowskiej w Warszawie. Następnie wprowadzając zmiany parametrów algorytmów, badano ich wpływ na charakterystyki ruchu drogowego. Pozyskane rezultaty symulacji komputerowej zostały poddane obróbce statystycznej przy pomocy oprogramowania R. Wyniki analizy dowodzą skuteczności działania priorytetu dla tramwajów, pokazują jego ograniczenia oraz pozwalają określić granice jego zastosowań. Zbadane zależności pozwolą na podejmowanie racjonalnych decyzji w procesie projektowania algorytmów sterowania ruchem na skrzyżowaniach.