Opis
Przedmiotem artykułu jest przedstawienie zakresu działań wraz ze wstępnymi wnioskami, które dotyczą realizowanego projektu Plutonium Supporting Student Research Teams pn. Badania emisyjności akustycznej w transporcie szynowym realizowanym przez Koło Naukowe Inżynierii Drogowej i Kolejowej Politechniki Gdańskiej.
Celem projektu jest ocena emisyjności akustycznej typu nawierzchni z typem pojazdu szynowego oraz ocena komfortu podróżnych w transporcie kolejowym i tramwajowym w kontekście hałasu. Realizacja badań została zaplanowana dwutorowo:
pomiary zewnątrz pojazdu w kontekście zależności poziomu dźwięku w odniesieniu do określonych typów nawierzchni,
pomiary wewnątrz pojazdów w kontekście wpływu hałasu na komfort podróżnych.
Zespół projektowy został podzielony na dwie grupy badawcze, jedna z grup działa w zakresie hałasu emitowanego przez pociągi, druga zaś hałasu emitowanego przez tramwaje.
W artykule zawarto analizę literatury w tym norm oraz aktów prawnych dotyczących hałasu emitowanego we wewnątrz i na zewnątrz pojazdów szynowych. Analizę przeprowadzano dla pojazdów kolejowych oraz tramwajów. Na podstawie wniosków opracowano szereg metodyk prowadzenia badań akustycznych celem implementacji ich w realizacji eksperymentów na rzeczywistych obiektach podczas ich eksploatacji. Opracowana metodyka badań może być podstawą do zmian prawnych w sposobach i metodach oceny hałasu na zewnątrz i przede wszystkim wewnątrz pojazdów szynowych np. z uwzględnieniem różnych typów wagonów.