Opis
Czas przejazdu linii transportu zbiorowego stanowi najbardziej losowy i zarazem najistotniejszy element procedury tworzenia realistycznego rozkładu jazdy. Dobrze dopasowane rozkładowe czasy przejazdu wpływają pozytywnie na pewność odbycia podróży w założonym czasie, a także umożliwiają optymalne dopasowanie pojazdów do obsługi danej linii. W referacie przedstawiono procedurę tworzenia rozkładu jazdy w oparciu o dane rzeczywiste pochodzące z pomiarów, a także uzyskane w efekcie obliczeń symulacyjnych. Pod uwagę wzięto zmienność warunków ruchu na odcinkach sieci w nawet krótkich okresach oraz wpływ tej zmienności na zakłócenia czasu przejazdu, w tym opóźnienia i zwiększenie rozrzutu czasu przejazdu linii. Zaprezentowano scenariusze tworzenia rozkładów jazdy w oparciu o dane z poszczególnych odcinków sieci, jak również w oparciu o skumulowany czas przejazdu całej linii oraz sposoby wyboru wariantu optymalnego. Efektem przeprowadzonych rozważań są ogólne zalecenia do stosowania określonych rozwiązań dla linii o typowych charakterystykach czasu przejazdu.