Opis
Czas podróży koleją związany jest z możliwą do uzyskania prędkością handlową na danej trasie, ma to również związek z odpowiednim wykorzystaniem dostępnych możliwości rozpędzania i hamowania pojazdu. Zakładając różne wartości osiąganych w praktyce wzdłużnych przyspieszeń i opóźnień lekkiego pojazdu szynowego w zakresie 0,4-1,2 m/s2, oszacowano możliwe do uzyskania różnice w czasie podróży i prędkości handlowej. Następnie podjęto próbę zbadania wpływu zmiany prędkości jazdy z maksymalnym dopuszczalnym przyspieszeniem na oddziaływania dynamiczne między kołami pojazdu i torem w czasie, gdy pojazd porusza się po łuku. Wzięto pod uwagę wartości sił kontaktowych oraz wskaźnik wykolejenia prowadzącego zestawu kołowego w czasie jazdy po łuku o niewielkim promieniu z jednostajnie zmienną prędkością i stałym przyspieszeniu wzdłużnym wynikającym z rozpędzania i hamowania. Konfiguracja modelu pojazdu uwzględnia trzy połączone człony ze skrajnymi wagonami silnikowymi i środkowym wagonem tocznym. Rozpędzanie i hamowanie realizowane jest poprzez działanie momentów sił na odpowiednie osie zestawów kołowych o wartości zapewniającej stałą wartość przyspieszenia lub opóźnienia. Model komputerowy zespołu trakcyjnego zaimplementowano w komercyjnym pakiecie do symulacji układów wieloczłonowych.