10–13 września 2023
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA
Europe/Warsaw strefa czasowa

Analiza symulacyjna oddziaływań dynamicznych kół zespołu trakcyjnego na tor podczas jednostajnego rozpędzania i hamowania na odcinku toru położonym w łuku.

Niezaplanowane
20min
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Górska 2, 57-320 Polanica-Zdrój
Abstrakt do recenzji

Opis

Czas podróży koleją związany jest z możliwą do uzyskania prędkością handlową na danej trasie, ma to również związek z odpowiednim wykorzystaniem dostępnych możliwości rozpędzania i hamowania pojazdu. Zakładając różne wartości osiąganych w praktyce wzdłużnych przyspieszeń i opóźnień lekkiego pojazdu szynowego w zakresie 0,4-1,2 m/s2, oszacowano możliwe do uzyskania różnice w czasie podróży i prędkości handlowej. Następnie podjęto próbę zbadania wpływu zmiany prędkości jazdy z maksymalnym dopuszczalnym przyspieszeniem na oddziaływania dynamiczne między kołami pojazdu i torem w czasie, gdy pojazd porusza się po łuku. Wzięto pod uwagę wartości sił kontaktowych oraz wskaźnik wykolejenia prowadzącego zestawu kołowego w czasie jazdy po łuku o niewielkim promieniu z jednostajnie zmienną prędkością i stałym przyspieszeniu wzdłużnym wynikającym z rozpędzania i hamowania. Konfiguracja modelu pojazdu uwzględnia trzy połączone człony ze skrajnymi wagonami silnikowymi i środkowym wagonem tocznym. Rozpędzanie i hamowanie realizowane jest poprzez działanie momentów sił na odpowiednie osie zestawów kołowych o wartości zapewniającej stałą wartość przyspieszenia lub opóźnienia. Model komputerowy zespołu trakcyjnego zaimplementowano w komercyjnym pakiecie do symulacji układów wieloczłonowych.

Główny autor

Michał Opala (Politechnika Warszawska, Wydział Transportu)

Dokumenty prezentacyjne

Jeszcze nie ma materiałów.

Recenzowanie

Artykuł

Pliki artykułów: