Opis
Przejeżdżający po torze z wadliwą geometrią spoiny pojazd generuje krótkotrwały impuls siły. Impulsowe wzbudzenia układu, gdy towarzyszą im ich duże wartości, mogą mieć szkodliwe oddziaływanie zarówno dla elementów toru jak i pojazdu nieuchronnie powodując pogorszenie stanu utrzymania geometrii toru i jego uszkodzenia.
W artykule zajmiemy się kilkoma aspektami badań symulacyjnych dynamiki pojazdu szynowego przejeżdżającego przez złącze szyn. Obiektem badań jest czteroosiowy wagon o parametrach bezwładnościowych i sprężysto-tłumiących odpowiadających wagonowi pasażerskiemu. Podstawą eksperymentalną badań będą pomiary geometrii kilkuset złączy szyn wykonane przez Instytut Kolejnictwa na torach będących w ciągłej eksploatacji jak i na doświadczalnym torze Instytutu w Żmigrodzie.
Przeprowadzone symulacje skoncentrowane będą na badaniu wpływu geometrii złącza, prędkości pojazdu i wartości parametrów sprężystych toru na kinematykę i dynamikę koła. Mając na uwadze dążenie do zwiększania prędkości na torach w Polsce symulacje zostaną przeprowadzone dla zakresu prędkości od 60km/h do 250km/h. Tory linii kolejowych dużych prędkości muszą należeć do torów o ogólnym dobrym stanie utrzymania i charakteryzują się stosunkowo dużymi wartościami sztywności pionowej. Z tego powodu jednym z elementów artykułu jest szukanie odpowiedzi na pytanie jaki te wartości mają one wpływ na siły miedzy kołem a szyną w trakcie przejazdu przez złącze szyn