10–13 września 2023
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA
Europe/Warsaw strefa czasowa

Badania symulacyjne dynamiki pojazdu szynowego w ruchu po złączach szyn

Niezaplanowane
20min
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Górska 2, 57-320 Polanica-Zdrój
Abstrakt do recenzji

Opis

Przejeżdżający po torze z wadliwą geometrią spoiny pojazd generuje krótkotrwały impuls siły. Impulsowe wzbudzenia układu, gdy towarzyszą im ich duże wartości, mogą mieć szkodliwe oddziaływanie zarówno dla elementów toru jak i pojazdu nieuchronnie powodując pogorszenie stanu utrzymania geometrii toru i jego uszkodzenia.
W artykule zajmiemy się kilkoma aspektami badań symulacyjnych dynamiki pojazdu szynowego przejeżdżającego przez złącze szyn. Obiektem badań jest czteroosiowy wagon o parametrach bezwładnościowych i sprężysto-tłumiących odpowiadających wagonowi pasażerskiemu. Podstawą eksperymentalną badań będą pomiary geometrii kilkuset złączy szyn wykonane przez Instytut Kolejnictwa na torach będących w ciągłej eksploatacji jak i na doświadczalnym torze Instytutu w Żmigrodzie.
Przeprowadzone symulacje skoncentrowane będą na badaniu wpływu geometrii złącza, prędkości pojazdu i wartości parametrów sprężystych toru na kinematykę i dynamikę koła. Mając na uwadze dążenie do zwiększania prędkości na torach w Polsce symulacje zostaną przeprowadzone dla zakresu prędkości od 60km/h do 250km/h. Tory linii kolejowych dużych prędkości muszą należeć do torów o ogólnym dobrym stanie utrzymania i charakteryzują się stosunkowo dużymi wartościami sztywności pionowej. Z tego powodu jednym z elementów artykułu jest szukanie odpowiedzi na pytanie jaki te wartości mają one wpływ na siły miedzy kołem a szyną w trakcie przejazdu przez złącze szyn

Główni autorzy

BOGDAN SOWINSKI (INSTYTUT KOLEJNICTWA) Pan GRZEGORZ WYSOCKI (INSTYTUT KOLEJNICTWA) Pan SLAWOMIR WALCZAK (INSTYTUT KOLEJNICTWA) Pan WITOLD GROLL (INSTYTUT KOLEJNICTWA)

Dokumenty prezentacyjne

Jeszcze nie ma materiałów.