Opis
W artykule dokonano analizy oddziaływań dynamicznych w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowych. Przeanalizowano główne czynniki wpływające na uciążliwość kolei dla środowiska, a następnie zaproponowano koncepcję budowy systemu monitorowania tych czynników w środowisku. Wskazane rozwiązanie może być przydatne dla potrzeb zarządców infrastruktury kolejowej, w celu oceny wpływu na infrastrukturę kolejową oraz uciążliwości linii kolejowych dla środowiska. W tym zakresie leży również odpowiednie zróżnicowanie stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej dla przewoźników, co rodzi drugorzędny problem związany z szacowaniem opłat w zależności od rzeczywistych kosztów i skutków dla najbliższego otoczenia. To przekłada się na postrzeganie uciążliwości spowodowane przez linie kolejowe. W artykule przedstawiono koncepcję systemu pozyskiwania i oceny oddziaływań w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej. Z punktu widzenia bezpieczeństwa elementem koniecznym do rozważenia jest oszacowanie oddziaływań, które przekładają się bezpośrednio na stan techniczny kolejowych urządzeń torowych zlokalizowanych w bezpośredniej strefie oddziaływania. W artykule przedstawiono koncepcję systemu pozyskiwania i oceny oddziaływań w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej. Poziomy drgań w przepisach TSI są ogólnie określone, natomiast badanie odporności urządzeń na uderzenia dynamiczne występujące w obszarze torowiska wymaga analizy często przeprowadzanej techniką MES, dla której przygotowanie odpowiedniej biblioteki zawierającej widma częstotliwościowe zjawisk dynamicznych wydaje się kluczowe. Artykuł dotyczy określenia takich oddziaływań w warunkach eksploatacji pociągów na odcinkach torów zwiększonych prędkości w Polsce. Przeanalizowano zarejestrowane drgania występujące na szynie, podkładach kolejowych i podsypce, wyznaczono ich widma częstotliwości oraz podjęto próbę budowy uproszczonych modeli fenomenologicznych przedstawiających funkcje przenoszenia drgań w bezpośrednim sąsiedztwie toru.