Opis
Badanie właściwości dynamicznych pojazdów szynowych przed dopuszczeniem do ruchu odbywa się na wybranej sieci kolejowej charakteryzującej się określonymi parametrami toru, a w szczególności pochyleniem szyny. W takim przypadku zakres warunków styku koła i szyny określony przez funkcję ekwiwalentnej stożkowatości różni się w zależności od wartości pochylenia szyny, kształtu jej profilu oraz przyjętego do badań profilu koła. W artykule omówiono problemy związane z takim zakresem doboru warunków badań na torach z określonym pochyleniem szyny, aby były one reprezentatywne dla różnych sieci kolejowych. Wykazano, że jeżeli do badań wykorzystywane są profile reprezentatywne to w takim przypadku zakres warunków styku jest wystarczająco zróżnicowany dla oceny statystycznej ze względu na zmiany szerokości toru i kształtu szyny na liniach, na których przeprowadzane są badania i nie zachodzi potrzeba powtarzania badań na torach o innym pochyleniu. Do przeprowadzenia analiz wykorzystano pomiary rzeczywistych zarysów profili szyn wykonane w warunkach eksploatacyjnych. Omówiono też wykorzystanie w badaniach dynamicznych modelu profilu koła „zużytego w eksploatacji” o podwyższonej wartości ekwiwalentnej stożkowatości analizując jego wpływ na zwiększenie oddziaływań dynamicznych. Przedstawiono ponadto wyniki badań dynamiki pojazdów szynowych dla szczególnych przypadków ekwiwalentnej stożkowatości oraz wyniki symulacji zachowania dynamicznego pojazdu na torach o różnej szerokości i różnym pochyleniu szyny.