Opis
Potencjał tematyki wodorowej związany z popularyzacją alternatywnych źródeł energii potwierdza wdrażany przez Komisję Europejską „Zielony Ład’, którego celem jest zmniejszenie emisji CO2 w transporcie o 30% do 2030 r., a docelowo osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Dodatkowa również sytuacja geopolityczna na Świecie, cechująca się co raz trudniejszym dostępem do konwencjonalnych źródeł energii czego efektem są zwiększające się koszty ich nabycia potwierdza słuszność podjęcia tematu w obszarze napędów wodorowych w pojazdach kolejowych.
W artykule sklasyfikowano paliwa, które zasilają pojazdy kolejowe. Przedstawiono paliwo wodorowe jako alternatywę do zasilania pojazdów kolejowych jak również pojazdów samochodowych. Dokonano przeglądu pojazdów kolejowych i krajów, które aktualnie posiadają i wprowadzają pojazdy zasilane wodorem. Przedstawiono zalety jak również zagrożenia wprowadzenia wodoru jako źródła zasilania w pojazdach kolejowych. Przybliżono plany w Polsce odnośnie budowy pojazdów kolejowych zasilanych wodorem oraz planowanej budowy infrastruktury towarzyszącej przedmiotowemu paliwu. Przedstawiono wymogi prawe, które towarzyszą wprowadzeniu pojazdu kolejowego do eksploatacji zasilanego paliwem wodorowym w Polsce.