Opis
Wraz ze wzrostem świadomości społeczeństwa oraz ze zamianami prawnymi w zakresie ochrony środowiska zwraca się uwagę na potrzebę zwiększenia udziału stosowania odnawialnych źródeł energii w Unii Europejskiej. Trendy te mają również wpływ na konstrukcję oraz sposób zasilania nowoczesnych oraz modernizowanych pojazdów szynowych.
W artykule dokonano wnikliwej analizy systemów zasilających samobieżne pojazdy szynowe, które są przeznaczone do przewozu pasażerów. Obecny rozwój techniki pozwala na wprowadzenie na rynek nowych rozwiązań oraz udoskonalenie dotychczasowo stosowanych systemów zasilania zgodnie z współcześnie panującymi trendami energetycznymi.
W treści opracowania podjęto próbę zestawienia obecnie wykorzystywanych systemów zasilania pojazdów szynowych. Przy analizie kierunków rozwoju taboru służącego do przewozu pasażerów szczególną uwagę zwrócono na pojazdy, których napęd czerpie energię z systemów bateryjnych oraz bateryjno-sieciowych. Przedstawiono szereg konstrukcji zagranicznych oraz krajowych pojazdów bateryjnych oraz bateryjno-sieciowych, które mogą stanowić alternatywę dla pojazdów napędzanych poprzez konwencjonalne silniki spalinowe oraz być eksploatowane na liniach zarówno niezelektryfikowanych jaki zelektryfikowanych.
Ponadto w celach porównawczych przedstawiono w artykule przykład historycznej konstrukcji wykorzystującej wcześniej wspomniane źródła zasilania: wagon akumulatorowy „Wittfeld” nr 90802, który służył do przewozów pasażerskich na terenie obecnej Polski w XX wieku.