Opis
Terminale intermodalne, to punkty przeładunkowe integrujące co najmniej dwie różne gałęzie transportu. Do ich głównych funkcji należy zaliczyć koncentrację i rozdział strumieni ładunków na różne destynacje geograficzne. Obecnie w Polsce funkcjonują 44 terminale i ciągle powstają nowe. Obiekty te stwarzają optymalne warunki dla prowadzenia działalności gospodarczej, ponieważ poprzez rozwój modelu biznesowego przyciągają do siebie kapitał i ludzi. Niestety, polskie terminale intermodalne wskutek znaczącego wzrostu wolumenów transportowych stanowią wąskie gardło dla potencjalnej klienteli, operatorów intermodalnych i przewoźników. Wiele istniejących obiektów nie jest bowiem w stanie przyjąć i obsłużyć na czas środków transportu kolejowego i drogowego. Za taki stan rzeczy odpowiada przede wszystkim suprastruktura i infrastruktura terminalowa, która na przestrzeni lat nie została przystosowana do zmieniającego się do mikro- i makrootoczenia. Obserwując zachodzące zmiany na rynku i w prawie a także wyzwania operacyjne, środowiskowe i techniczne w transporcie intermodalnym autorzy publikacji postanowili zrewidować podejście do kształtowania układu przestrzenno-funkcjonalnego lądowych terminali intermodalnych. W toku prowadzonych badań przedłożono koncept funkcjonalno-przestrzenny terminala złożonego z modułów pracujących równolegle w systemie pionowym oraz poziomym. Efektem prowadzonych analiz było również przygotowanie metodyki wyceny takich obiektów. Niewątpliwie badania zawarte w niniejszej pracy mogą stanowić pewną wskazówkę dla potencjalnych inwestorów chcących finansowo zaangażować się w modernizację bądź budowę nowoczesnych terminali intermodalnych od podstaw.