Mówca
Opis
Modernizacja taboru szynowego polega na wprowadzeniu zmian konstrukcyjnych poprawiających właściwości eksploatacyjno-techniczne pojazdów szynowych, bez zmiany ich przeznaczenia. Głównymi celami modernizacji jest dostosowanie parametrów pojazdów do wymagań przepisów kolejowych oraz poprawa efektywności ich eksploatacji.
W niniejszym referacie omówiono proces modernizacji taboru szynowego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem modernizacji lokomotywy manewrowej 6D przeprowadzonej przez H. Cegielski Fabrykę Pojazdów Szynowych w Poznaniu w 2021r. Modernizacja polegała na wyposażeniu lokomotywy w dwa agregaty posiadające funkcję zasilania ciągnionych wagonów w energię elektryczną oraz wymianie silników spalinowych na nowoczesne, spełniające wymagania normy emisji spalin STAGE V. Jak dotąd H. Cegielski- FPS przeprowadziła modernizację 13 lokomotyw typu 6D. Dzięki modernizacji lokomotywy SM42 poprawiona została jej charakterystyka trakcyjna, zmniejszono zużycie paliwa, a bezpieczeństwo i niezawodność eksploatacji wzrosła.
Ponadto przedstawiono przekształtnikowe urządzenie energoelektroniczne z zespołami rezystorów stanowiące stację prób i badań lokomotywy 6D. W referacie opisano możliwe kierunki rozwoju lokomotywy 6D-FPS zmierzające do redukcji jej emisyjności, poprzez zmianę rodzaju napędu spalinowego na elektryczno-bateryjny.