Mówca
Opis
Procesy wsiadania i wysiadania w transporcie publicznym mają znaczący wpływ na ogólny czas przemieszczania się w obszarze miasta. Rozwiązania projektowe stosowane w przedziałach tramwajowych i autobusowych stale się zmieniają, aby przyspieszyć te procesy. Jednak brakuje danych, które mogłyby posłużyć do oceny kolejnych rozwiązań i porównania ich. W artykule zmierzono czasy procesów wsiadania i wysiadania na przykładzie serii tramwajów Pesa 122NaB obsługujących miasto Bydgoszcz. Zarejestrowano 106 czasów wsiadania i 126 czasów wysiadania z tramwaju. Analizowano występowanie liczby pasażerów. Średni czas procesów wsiadania i wysiadania został przybliżony za pomocą funkcji liniowej przy współczynniku korelacji R^2=0,94. Czas wsiadania i wysiadania zmniejszał się w przeliczeniu na osobę wraz ze zwiększającą się liczbą pasażerów a dla 5 i więcej pasażerów oscylował między 1, a 1,5 s. W ramach weryfikacji wyników badania wykorzystano algorytm sztucznej inteligencji (AI), za pomocą którego przeanalizowano przepływ pasażerów z nagrań wykonanych na przystankach. Przedstawione dane mogą być wykorzystane do dalszych analiz porównawczych dotyczących procesów wsiadania i wysiadania, analizy porównawczej rozwiązań strukturalnych przedziałów tramwajowych i innych.