Opis
Streszczenie: Szczegółowe testy i weryfikacja końcowej jakości powierzchni podczas obróbki kół szynowych wykazały w ostatnich latach, że standardowa formuła stosowana w teorii obróbki skrawaniem nie działa niezawodnie podczas zmęczenia materiału i że powinna zostać zmodyfikowana.
Chociaż w przeszłości wszyscy koncentrowali się na jakości powierzchni określonej ilościowo przez jeden z parametrów Ra, Rz, Rt, ale wiele testów wykazało, że naprężenia szczątkowe powierzchni po toczeniu mają znacznie większy wpływ.
Wpływ naprężeń szczątkowych na powierzchnię po obróbce skrawaniem jest obecnie dokładniej monitorowany na osiach kolejowych, nie tylko pod kątem wytrzymałości zmęczeniowej, ale także szybkości propagacji pęknięć z niektórych inicjacji i defektów na powierzchni osi, ale w przypadku kół wpływ naprężeń szczątkowych jest znaczący już na granicy zmęczenia samej tarczy koła podczas weryfikacji koła i kwalifikacyjnych testów zmęczeniowych.
Wiedza ta znajduje również odzwierciedlenie w istniejących i opublikowanych normach EN, w których określone są limity naprężeń szczątkowych dla osi i ich kwalifikacji, ale nie jest to jeszcze określone w normach EN dla kół.
W niniejszym artykule zostaną opublikowane wyniki badań zmęczeniowych kół kolejowych, dla których uzyskano różne wartości naprężeń szczątkowych poprzez zmianę parametrów obróbki.