Opis
Podmioty normalizacyjne Unii Europejskiej prowadzą prace nad ustaleniem jednolitych zasad związanych z procesem projektowania, badań i certyfikacji taboru kolejowego. Efektem tych działań jest ciągła zmiana przepisów a jednocześnie objęcie coraz większych obszarów wspólnymi dla całej UE wymaganiami technicznymi. Jednocześnie proponowane są rozwiązania prawne umożliwiające rozszerzenie obszaru użytkowania pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji w na obszarze jednego lub kilku krajów unijnych na kolejne kraje. W tym kontekście istotny jest proces potwierdzania zgodności pojazdów z infrastrukturą kolejową krajów docelowej eksploatacji. Pomimo zmian Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności i przepisów krajowych nadal uwzględnia się potrzebę badań i wykazania zgodności taboru kolejowego z krajowymi systemami wykrywania pociągu. Generalnie zadania z tym związane są wykonywane przez podmioty upoważnione przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. W artykule przedstawiono szczegółowo prace wykonywane przez pracowników Instytutu Kolejnictwa jednostki upoważnionej w odniesieniu do obowiązujących w Polsce przepisów dotyczących potwierdzenia zgodności taboru kolejowego i systemów wykrywania pociągu. W podsumowaniu artykułu zaprezentowano zasadnicze problemy i wnioski wynikające z przedstawionej problematyki.