Opis
Wymagania dotyczące projektowania struktur nośnych pojazdów szynowych, są doskonale opisane w normach odnoszących się do obciążeń podczas badań statycznych, dynamicznych oraz zmęczeniowych. Podczas projektowania ustrojów nośnych pojazdów dobierane są parametry konstrukcyjne oraz zakresy odpowiadających im tolerancji. W wyniku błędów produkcyjnych pojawiają się czasem, wykonane konfiguracje odstępstw od projektu nie wpływające na strukturę techniczną wykonanego rozwiązania ani na wartości odchyłek wymiarów określonych w dokumentacji technicznej. Przykładem takiej wady, są skręcenia elementów konstrukcyjnych w ramach wagonów i wózków pojazdów szynowych powstałe po procesie spawania. W pracy przedstawiono sposób modelowania defektów wykonawczych ramy wagonu platformy Sggrss 80' oraz wyniki badań numerycznych wykonanych w MES. Model ramy wagonu oraz obliczenia numeryczne MES wykonane zostały w pakiecie HyperWorks firmy Altair. Na podstawie wyników wykonanych obliczeń określono wpływ defektów wykonania podłużnic ramy na zagrożenia eksploatacyjne wagonu wynikające z niewłaściwego lub nierównomiernego obciążenia ramy kontenerami z ładunkiem. Prezentowane w pracy zagadnienia stanowią ważne zagadnienie techniczne, związane z transportem ładunków z wykorzystaniem wagonów platform w Chińskiej ekonomiczno-politycznej inicjatywie Pasa i Szlaku.