10–13 września 2023
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA
Europe/Warsaw strefa czasowa

Methodology of design of a hybrid electric powertrain for a railway vehicle

Niezaplanowane
20min
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Górska 2, 57-320 Polanica-Zdrój
Abstrakt do recenzji

Opis

Transformacja energetyczna w zakresie wykorzystywania ekologicznych źródeł energii, dotyczy wszystkich gałęzi przemysłu, od wydobycia do przetwórstwa i produkcji z uwzględnieniem transportu ludzi i towarów. Całkowita elektryfikacja pojazdów użytkowanych na kolei nie jest uzasadniona ekonomicznie i nie wydarzy się w najbliższej przyszłości. Jednym ze źródeł energii w napędach pojazdów szynowych, mogą być akumulatory elektrochemiczne, ładowane z energii wytworzonej przez odnawialne źródła energii (OZE). Inne formy gromadzenia energii wytworzonej z OZE wykorzystują zazwyczaj paliwa na bazie tzw. zielonego wodoru do zasilania elementów układu napędowego. Różnorodność zadań transportowych, realizowanych przez pojazdy szynowe wpływa na konieczność dopasowania układu napędowego do funkcji i rodzaju pojazdu. Wykorzystanie hybrydowych układów napędowych, najlepiej odpowiada potrzebom realizacji zadań w przypadku pojazdów szynowych, poruszających się bez wykorzystania trakcji elektrycznej. Analiza wybranych struktur technicznych pojazdów szynowych, ich przeznaczenia oraz możliwości technicznych w kontekście współczesnych rozwiązań technicznych umożliwia zaprojektowanie wieloźródłowych układów napędowych, stanowiących w istocie formy hybrydowych układów napędowych. Dobór parametrów wykorzystania poszczególnych elementów układu napędowego w procesie napędu, jazdy i hamowania jest ściśle związany z wyborem sposobu magazynowania energii na pojeździe. Praca przedstawia metodykę projektowania struktury i parametrów układów napędowych do pojazdów szynowych, na etapie opracowywania koncepcji pojazdu z uwzględnieniem właściwości i uwarunkowań związanych z wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych.

Główny autor

Jarosław Seńko (Politechnika Warszawska, Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych, Instytut Pojazdów i Maszyn Roboczych)

Współautorzy

Pan Dominik Rodak (Politechnika Warszawska, Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych, Instytut Pojazdów i Maszyn Roboczych) Dr Jacek Caban (Politechnika Lubelska, Wydział Mechaniczny, Katedra Automatyzacji) Pani Kinga Goleniewska (PESA Bydgoszcz S.A.) Pan Maciej Jankiewicz (PKP Cargo S.A.) Prof. Piotr Piórkowski (Politechnika Warszawska, Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych, Instytut Pojazdów i Maszyn Roboczych)

Dokumenty prezentacyjne

Jeszcze nie ma materiałów.