Opis
Transformacja energetyczna w zakresie wykorzystywania ekologicznych źródeł energii, dotyczy wszystkich gałęzi przemysłu, od wydobycia do przetwórstwa i produkcji z uwzględnieniem transportu ludzi i towarów. Całkowita elektryfikacja pojazdów użytkowanych na kolei nie jest uzasadniona ekonomicznie i nie wydarzy się w najbliższej przyszłości. Jednym ze źródeł energii w napędach pojazdów szynowych, mogą być akumulatory elektrochemiczne, ładowane z energii wytworzonej przez odnawialne źródła energii (OZE). Inne formy gromadzenia energii wytworzonej z OZE wykorzystują zazwyczaj paliwa na bazie tzw. zielonego wodoru do zasilania elementów układu napędowego. Różnorodność zadań transportowych, realizowanych przez pojazdy szynowe wpływa na konieczność dopasowania układu napędowego do funkcji i rodzaju pojazdu. Wykorzystanie hybrydowych układów napędowych, najlepiej odpowiada potrzebom realizacji zadań w przypadku pojazdów szynowych, poruszających się bez wykorzystania trakcji elektrycznej. Analiza wybranych struktur technicznych pojazdów szynowych, ich przeznaczenia oraz możliwości technicznych w kontekście współczesnych rozwiązań technicznych umożliwia zaprojektowanie wieloźródłowych układów napędowych, stanowiących w istocie formy hybrydowych układów napędowych. Dobór parametrów wykorzystania poszczególnych elementów układu napędowego w procesie napędu, jazdy i hamowania jest ściśle związany z wyborem sposobu magazynowania energii na pojeździe. Praca przedstawia metodykę projektowania struktury i parametrów układów napędowych do pojazdów szynowych, na etapie opracowywania koncepcji pojazdu z uwzględnieniem właściwości i uwarunkowań związanych z wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych.