Opis
Sygnalizacja towarzyszy kolei od początków jej istnienia. Wraz z rozwojem techniki kolejowej (w tym prędkości jazdy pojazdów szynowych) obserwuje się zmiany w systemie sygnalizacji - od sygnałów ręcznych poprzez sygnalizację przytorową aż do sygnalizacji kabinowej. Maszynista pojazdu trakcyjnego jest istotnym podmiotem w systemie kolejowym i osobą bezpośrednio korzystającą z sygnalizacji. Musi umieć ją zinterpretować i podjąć działania wynikające z przekazywanej informacji. Rozwój infrastruktury kolejowej sprawił, że aktualnie stosowany w Polsce system sygnalizacji przytorowej nie jest kompatybilny z jej możliwościami. Sytuacja taka może generować potrzebę modyfikacji systemu sygnalizacji, którą powoli dostrzegają zarządcy infrastruktury w Polsce. Z drugiej strony możliwości systemów klasy ATC, za pomocą których maszynista otrzymuje informację o dopuszczalnej prędkości z wyświetlacza HMI mogą prowadzić do wniosku, że problem wydaje się mało istotny. Wskazania systemów klasy ATC często nie wymagają szczególnej interpretacji tylko dostosowania się do konkretnej wartości prędkości jazdy, ale nie w każdych warunkach eksploatacyjnych linii kolejowych stosowanie systemów ATC będzie miało uzasadnienie ekonomiczne. Czy zatem wprowadzanie zmian w przytorowych systemach sygnalizacji w Polsce jest potrzebne? W artykule przedstawiono historię ewolucji sygnalizacji w Polsce oraz możliwe kierunki rozwoju z wykazaniem mankamentów aktualnie stosowanego systemu sygnalizacji.