Opis
Koleje Dużych Prędkości (KDP) należą do tego segmentu realizującego kolejowe przewozy pasażerskie który wymaga szczególnej uwagi mając na uwadze zagadnienie utrzymania i eksploatacji. Podstawowym problemem w procesie realizacji tych przewozów, z uwagi na prędkości z jakimi poruszają się takie pociągi, jest utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo przewozów kolejowych, w przypadku zarówno przewozów towarowych jak i pasażerskich, zależy od stanu technicznego infrastruktury kolejowej, poziomu organizacji przewozów oraz stanu technicznego taboru, który jak powszechnie wiadomo, zależy od utrzymania tych pojazdów. Szczególnie jest to istotne w przypadku KDP.
W pracy dokonano analizy porównawczej koncepcji utrzymania pojazdów szynowych kolei dużych prędkości na przykładzie kilku operatorów realizujących tego typu przewozy. Porównano systemy obsługowe hal całopociągowych w Osace, Hamburgu i Zakładzie Taboru Warszawa Grochów. Zaprezentowano oryginalną, wg autorów, koncepcję oceny stanu technicznego pojazdu szynowego w czasie rzeczywistym opartą na autorskim rozwiązaniu oceny i prognozowania stanu technicznego pojazdu, na podstawie charakterystyk zmian mierzonych parametrów charakteryzujących stan techniczny pojazdu. Zaprezentowane rozwiązania i koncepcje zostały przedstawione w aspekcie problematyki optymalizacji procesu eksploatacji pojazdów szynowych kolei dużych prędkości. W oparciu o przedstawioną koncepcję techniczno-technologiczną procesu utrzymaniowego istnieje, według autorów, potrzeba i możliwość analizy i oceny potrzeb technicznego i intelektualnego zaplecza utrzymaniowego dla pojazdów szynowych kolei dużych prędkości.