10–13 września 2023
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA
Europe/Warsaw strefa czasowa

Cyfrowe sprzęgi automatyczne jako szansa i zagrożenie dla rozwoju kolejowego transportu towarowego w Europie

Niezaplanowane
20min
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Górska 2, 57-320 Polanica-Zdrój
Abstrakt do recenzji

Opis

Artykuł analizuje rolę cyfrowych sprzęgów automatycznych (DAC) w rozwoju kolejowego transportu towarowego w Europie. Cyfryzacja i automatyzacja odgrywają kluczową rolę w transformacji branży transportowej, w tym transportu kolejowego. Artykuł omawia genezę i aktualne technologie DAC, przedstawiając potencjalne korzyści i zagrożenia z ich wprowadza.

Korzyści wynikające z DAC obejmują zwiększoną efektywność operacyjną, poprawę wydajności i punktualności dostaw, redukcję kosztów operacyjnych oraz wzrost bezpieczeństwa. Automatyzacja procesów sprzęgania i rozsprzęgania wagonów skraca czasy formowania pociągów i minimalizuje ryzyko błędów ludzkich i wypadków. Wprowadzenie DAC wraz z Europejskim Systemem Zarządzania Ruchem Kolejowym może również zwiększyć przepustowość linii kolejowych.

Jednak wprowadzenie nowych technologii niesie także zagrożenia. Artykuł identyfikuje główne obszary zagrożeń. Po pierwsze, istnieje ryzyko cyberataków, które mogą zakłócić operacje kolejowe i zagrozić bezpieczeństwu. Po drugie, konieczne jest przekwalifikowanie personelu. Po trzecie, potrzebna jest harmonizacja i standaryzacja technologii na poziomie międzynarodowym, aby zapewnić interoperacyjność i bezpieczeństwo Wreszcie, aspekt finansowy związany z inwestycjami i migracją na technologię DAC stanowiącą kluczowy obszar zagrożeń.

Wnioski tego artykułu mają znaczenie dla decydentów politycznych, operatorów kolejowych i właścicieli wagonów, którzy podejmują decyzje dotyczące inwestycji w DAC. Konieczność uwzględnia korzyści i zagrożeń oraz opracowanie strategii wdrożenia DAC, aby skutecznie wykorzystać potencjał tych technologii dla rozwoju kolejowego transportu towarowego w Europie.

Główny autor

Szymon FINKE (Politechnika Poznańska)

Dokumenty prezentacyjne

Jeszcze nie ma materiałów.