Mówca
Opis
Streszczenie: Celem niniejszej pracy była analiza możliwości wdrożenia oryginalnego rozwiązania w dziedzinie monitoringu stanu infrastruktury kolejowej polegającego na zastąpieniu oględzin infrastruktury przez personel zarządcy inspekcjami wykonywanymi za pomocą bezzałogowych statków powietrznych (Dron). Cykliczne wykonywanie obchodów jest obowiązkowe, gdyż są one elementem systemu zarządzania bezpieczeństwem. Analiza literatury wykazała, że technologia dronów rozwija się bardzo szybko jednak nadal brak systemowego rozwiązania w inspekcji infrastruktury kolejowej. Dlatego przeprowadzono badania, które potwierdziły możliwość zastosowania dronów na kolei. Wykonano zdjęcia dronami wyposażonymi w kamery wizyjne i nauczono algorytm automatycznego rozpoznawania usterek infrastruktury. Opracowano model segmentacji zdjęć w celu identyfikacji dużych elementów infrastruktury takich jak szyny i podkłady kolejowe. W oparciu o algorytm RetinaNet przygotowano model detekcji małych obiektów: wkręty, śruby i łapki.
Osiągnięto również bardzo dobre wyniki w detekcji styków międzyszynowych i rozwinięto algorytm detekcji pęknięć szyn. W badaniach zastosowano skaner laserowy LIDAR. Udowodniono, że możliwa jest detekcja wybuksowań na podstawie chmury punktów, jednak konieczne jest wykonanie większej ilości lotów. Na podstawie przeprowadzonych badań wykazano, że zastąpienie konwencjonalnych obchodów monitoringiem z powietrza jest możliwe. Wykazano, że dokumentacja zdjęciowa stanowi jednoznaczny i czytelny materiał o stanie infrastruktury zwiększając bezpieczeństwo ruchu kolejowego i w połączeniu z systemem prewencyjnego utrzymania zwiększy korzyści zarządców infrastruktury i ich interesariuszy.