Opis
W artykule przedstawiono wyniki badań wykonanych na rozjeździe kolejowym o promieniu 1200 m. Badania obejmowały pomiar wibracji i udarów pochodzących od przejeżdżającego taboru.
Celem badań było pośrednie określenie obciążeń dynamicznych oddziaływujących na element infrastruktury kolejowej jakim był wybrany rozjazd kolejowy na trasie kolei dużych prędkości.
Wyznaczenie struktury i wartości przyśpieszeń drgań w wybranych punktach rozjazdu pozwalają na określenie obciążeń rozjazdu w warunkach normalnej eksploatacji. Wyniki takich badań pozwalają miedzy innymi na budowanie scenariusza obciążeń przy prowadzeniu przyśpieszonych badań w warunkach laboratoryjnych z wymuszaniem obciążeń dynamicznych poprzez wzbudniki drgań. Metody takie są popularne szczególnie przy badaniach trwałościowych pozwalających na ocenę i szacowanie czasów użytkowania i obsługiwania tego typu konstrukcji.
Ponadto, otrzymane wyniki badań zostały porównane z wymaganiami norm i instrukcji kolejowych.
Badania zostały przeprowadzone na wysokości pierwszego napędu zwrotnicowego na wybranym rozjeździe zwyczajnym o promieniu R 1200 m na podrozjazdnicach strunobetonowych z podrozjezdnicami stalowymi w miejscu zabudowy napędów zwrotnicowych. Rozjazd ten jest standardowo przejeżdżany na ostrze a większość jazd to jazdy na wprost. Po rozjeździe odbywają się jazdy pociągów pasażerskich (różnych typów i rodzajów) oraz pociągów towarowych z różnymi ładunkami (cysterny, węglarki, kontenery).