Mówca
Opis
Wzmożone zużywanie kół pojazdów tramwajowych oraz torowisk w Polskich miastach jest znaczącym problemem eksploatacyjnym. Przekłada się ono na wzrost kosztów eksploatacji, pogorszenie komfortu jazdy czy wzmożenie generowania niepożądanych zjawisk wibroakustycznych.
Niekorzystne zjawiska kontaktowe, takie jak poślizgi względne czy styki wielopunktowe, prowadzą do dyssypacji energii tarcia w ciepło czego konsekwencją są lokalne wzrosty temperatury w styku koła z szyną. Pomiar termowizyjny stwarza możliwość ich detekcji w czasie rzeczywistym, w odpowiednim kontekście infrastrukturalnym i taborowym, a także przy uwzględnieniu warunków dynamicznych. Ponadto wykorzystanie konwolucyjnych sieci neuronowych (ang. Convolutional Neural Networks),umożliwia automatyczną detekcję charakterystycznych zjawisk kontaktowych i może stanowić podstawę do rozwoju algorytmu identyfikującego intensywność zużywania koła i szyn. Obydwie wspomniane techniki są wykorzystywane w rozwoju metodyki badawczej przez zespół w projekcie INFRAIL realizowanym na Politechnice Poznańskiej.
Celem niniejszego referatu jest przedstawienie założeń koncepcyjnych systemu pomiarowego do oceny chwilowej intensywności zużywania koła z szyną wykorzystującego obrazowanie w zakresie światła podczerwonego oraz algorytmy Deep Learningu. W pierwszej części zostały omówione najważniejsze aspekty mechaniki kontaktu koła z szyną związane ze zużywaniem i generowaniem ciepła w kontekście eksploatacji pojazdów oraz infrastruktury tramwajowej. Następnie zaprezentowano metodykę pomiaru termowizyjnego oraz bieżący postęp prac w tym zakresie. Kolejna część wystąpienia została poświęcona prezentacji możliwości wykorzystania algorytmów uczenia głębokiego w zadaniu klasyfikacji charakterystycznych sytuacji kontaktowych w styku koła tramwajowego z szyną. Wystąpienie zakończono przedstawieniem najważniejszych obserwacji badawczych i dalszych etapów przedsięwzięcia.
Badania zrealizowano w ramach projektu badawczego INFRAIL „System pomiarowy do identyfikacji intensywności zużywania się pary koła z szyną wykorzystujący obrazowanie w zakresie światła widzialnego i podczerwonego” (LIDER/35/0182/L-12/20/NCBR/2021), finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu LIDER XII.