Opis
Transport szynowy ma wiele zalet, który pod kątem chociażby ilości transportowanego towaru czy ludzi, przewyższa możliwości transportu drogowego, tak mocno rozpowszechnionego w 21 wieku. We wszystkich rodzajach transportu szynowego jak np. kolej, tramwaje czy metro, najważniejszym aspektem jest zapewnienie bezpieczeństwa podczas transportu. Droga kolejowa składa się z wielu elementów, jak rozjazdy kolejowe, urządzenia przytorowe czy sygnalizacyjne. Bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego jest uzależnione nie tylko od utrzymania rozjazdu kolejowego, ale również od poprawnego funkcjonowania napędu zwrotnicowego. W artykule przedstawiono obszar elektrycznych napędów zwrotnicowych w aspekcie wykorzystania w ich konstrukcji nowoczesnych ograniczników momentu mechanicznego, opartych na magnesach trwałych. Rozwój konstrukcji tych urządzeń jest narzucony przez wymagania kolejowe oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, niezawodności, trwałości ruchu kolejowego wraz z utrzymaniem wysokiej jakości infrastruktury transportu kolejowego. W publikacji przeanalizowano wymagania stawiane napędom zwrotnicowym w zakresie zapewnienia właściwej eksploatacji, wymaganych parametrów operacyjnych w zakresie charakterystyki przenoszenia momentu mechanicznego przez układ: silnik elektryczny – przekładnie mechaniczne – suwaki napędu zwrotnicowego. Przeanalizowano możliwe do zastosowania konstrukcje ograniczników momentu mechanicznego, ze wskazaniem najbardziej odpowiedniego rozwiązania do napędu zwrotnicowego z uwzględnieniem kryterium kosztowego i dostępności surowców potrzebnych do produkcji tego typu urządzeń.