Opis
W pracy przedstawiono prostą i szybką metodę przewidywania drgań pojazdu poruszającego się po torze o danym stanie technicznym. W zaproponowanym podejściu zostały zastosowane do analizy modele macierzy transmitancji opisujących dynamikę elementów składowych pociągu wywołane interakcją układu pojazd szynowy – tor. Propagacja na wybrane elementy pojazdu szynowego wibracji generowanych z oddziaływania zestawu kołowego z torem jest aproksymowana przez zależne od częstotliwości jednorodne relacje. Opracowany numeryczny model pojazd-tor wygenerowany został na podstawie zarejestrowanych przyspieszeń w wybranych punktach pomiarowych rzeczywistego pojazdu szynowego oraz z danych geometrycznych toru zebranych przez drezynę pomiarową przy zadanych prędkościach przejazdu całego układu.
Opracowana metoda bazuje ma modelu układu pojazd szynowy tor, który zawiera określoną, w zależności od rozpatrywanego pojazdu liczbę transmitancji (o strukturze filtru FIR). Parametrami wejściowymi tego modelu są przebiegi zmierzonych geometrii analizowanego odcinka infrastruktury torowej oraz wartości prędkości. Współczynniki transmitancji stanowiące rdzeń opracowanego modelu zostały wyznaczone poprzez tryb uczenia modelu na danych zarejestrowanych z wybranych odcinków toru za pomocą metody NMLS (znormalizowana metoda najmniejszych kwadratów).
Docelowo zaproponowane w pracy podejście przyczyni się do rozszerzenia metod diagnostyki toru kolejowego. Umożliwi to jednostkom zarządzającymi remontami linii kolejowymi np. podjęcie decyzji odnośnie kolejności remontów. Opracowany model pojazd-tor umożliwia wyznaczenie przyspieszeń pionowych elementów pojazdu w czasie wirtualnej jazdy na torze.