Opis
Praca dotyczy zagadnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego po torze bezstykowym w okresie zwiększonych temperatur. Znaczne naprężenia podłużne w szynach wywołane zwiększoną temperaturą i obciążeniami dynamicznymi pochodzącymi od taboru kolejowego mogą doprowadzić do wyboczenia toru i w jego następstwie do wykolejenia pojazdu szynowego, co stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. W pracy jest przedstawiona autorska metoda wspomagania decyzji przy utrzymaniu nawierzchni kolejowej w zakresie eksploatacji toru bezstykowego w okresach zwiększonych temperatur przy uwzględnieniu oddziaływania dynamicznego kursujących pociągów. Metoda została opracowana na podstawie wieloletnich doświadczeń jednego z Autorów przy budowie torów bezstykowych w Polsce, analizy literatury krajowej i zagranicznej oraz badań eksperymentalnych. Badania obejmowały pomiar temperatury szyn oraz otoczenia, sił podłużnych, w obu tokach szynowych jednocześnie, zarówno bez obciążenia, jak i w trakcie przejazdu pojazdów szynowych. Przedstawiona w pracy metoda może stanowić praktyczne narzędzie dla kolejowych służb utrzymania nawierzchni torowej, a jej implementacja w postaci programu komputerowego daje możliwość realnego wsparcia w procesie decyzyjnym dla osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów.