Opis
Zawieszenie pojazdu szynowego determinuje jego właściwości dynamiczne, bezpieczeństwo i spokojność biegu, oraz stopień oddziaływania na tor. Dobór odpowiednich charakterystyk sztywności i tłumienia zawieszenia jest zadaniem złożonym, które powinno uwzględniać czynniki konstrukcyjne i eksploatacyjne pojazdu. Na szczególną uwagę zasługuje problem tłumienia drgań, które realizowane jest w pojazdach szynowych przeważnie na drodze tarcia suchego lub wiskotycznego w tłumikach hydraulicznych. Cierne tłumiki drgań są charakterystyczne głównie dla wagonów towarowych, natomiast tłumiki hydrauliczne występują w taborze pasażerskim i pojazdach trakcyjnych.
Celem pracy była analiza symulacyjna dynamiki wagonu towarowego z wariantowanym charakterem tłumienia drgań: tłumienie cierne oraz tłumienie wiskotyczne. Poszczególne charakterystyki przedstawiono w formie modeli matematycznych. Różnice pomiędzy powyższymi rodzajami tłumienia przedstawiono wpierw na podstawie odpowiedzi dynamicznych modelu drgającego o 1 stopniu swobody. Badania symulacyjne dynamiki wagonu towarowego przeprowadzono w środowisku VI-Rail z wykorzystaniem torów zawierających odcinki proste, łuki oraz rozjazdy. W analizie wyników badań porównano standardowe wielkości kinematyczne i dynamiczne, oraz wskaźniki zużycia kół. Analiza otrzymanych wyników badań umożliwia odpowiedzenie na pytanie, czy charakter tłumienia ma istotny wpływ na właściwości dynamiczne wagonu towarowego.