10–13 września 2023
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA
Europe/Warsaw strefa czasowa

Modele tłumienia drgań zawieszenia w kontekście właściwości biegowych pojazdu szynowego

Niezaplanowane
20min
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Górska 2, 57-320 Polanica-Zdrój
Abstrakt do recenzji

Opis

Zawieszenie pojazdu szynowego determinuje jego właściwości dynamiczne, bezpieczeństwo i spokojność biegu, oraz stopień oddziaływania na tor. Dobór odpowiednich charakterystyk sztywności i tłumienia zawieszenia jest zadaniem złożonym, które powinno uwzględniać czynniki konstrukcyjne i eksploatacyjne pojazdu. Na szczególną uwagę zasługuje problem tłumienia drgań, które realizowane jest w pojazdach szynowych przeważnie na drodze tarcia suchego lub wiskotycznego w tłumikach hydraulicznych. Cierne tłumiki drgań są charakterystyczne głównie dla wagonów towarowych, natomiast tłumiki hydrauliczne występują w taborze pasażerskim i pojazdach trakcyjnych.
Celem pracy była analiza symulacyjna dynamiki wagonu towarowego z wariantowanym charakterem tłumienia drgań: tłumienie cierne oraz tłumienie wiskotyczne. Poszczególne charakterystyki przedstawiono w formie modeli matematycznych. Różnice pomiędzy powyższymi rodzajami tłumienia przedstawiono wpierw na podstawie odpowiedzi dynamicznych modelu drgającego o 1 stopniu swobody. Badania symulacyjne dynamiki wagonu towarowego przeprowadzono w środowisku VI-Rail z wykorzystaniem torów zawierających odcinki proste, łuki oraz rozjazdy. W analizie wyników badań porównano standardowe wielkości kinematyczne i dynamiczne, oraz wskaźniki zużycia kół. Analiza otrzymanych wyników badań umożliwia odpowiedzenie na pytanie, czy charakter tłumienia ma istotny wpływ na właściwości dynamiczne wagonu towarowego.

Główni autorzy

Dr Rafał Melnik (Akademia Łomżyńska, Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych) Seweryn Koziak (Politechnika Warszawska Wydział Transportu) Jarosław Seńko (Politechnika Warszawska, Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych, Instytut Pojazdów i Maszyn Roboczych) Dr Ján Dižo (University of Žilina, Faculty of Mechanical Engineering)

Dokumenty prezentacyjne

Jeszcze nie ma materiałów.