Opis
Transport kolejowy odgrywa istotną rolę z punktu widzenia ekologii oraz stanowi ważny podmiot logistyki transportu. W tym aspekcie kluczowy jest transport intermodalny, który z założenia integruje co najmniej dwie różne gałęzie transportu. W efekcie kluczowe terminale przeładunkowe oraz drogi kolejowe zostały dociążone, co wydłuża czas realizacji przewozów. Powodem takiej sytuacji jest ograniczona przepustowość zarówno szlaków kolejowych jak i stacji docelowych, w tym terminali przeładunkowy oraz portów.
Aktualna średnia prędkość handlowa dla pociągów towarowych to ok. 25 – 30 km/h. Na ograniczoną przepustowość mają wpływ między innymi zamknięcia długoterminowe oraz związane z tym prace inwestycyjne na infrastrukturze. W celu analizy optymalizacji ruchu zaplanowanych pociągów oraz możliwości wyboru alternatywnych tras, postanowiono wykorzystać teorię grafów. W ramach badań wstępnych opracowano pierwszą iterację modelu matematycznego, który umożliwi prowadzenie analiz i symulacji oraz będzie wspomagał procesy decyzyjne przewoźników kolejowych.
W referacie przedstawiono wstępnie opracowany model matematyczny wraz z wykorzystaniem teorii grafów oraz opisano elementy składowe opracowanego modelu. Wybrane parametry dla omawianego modelu matematycznego zostały zidentyfikowane na przykładzie wybranej trasy przewozowej.