10–13 września 2023
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA
Europe/Warsaw strefa czasowa

Wpływ zastosowania efektywnego uprzywilejowania tramwajów w ruchu na wielkość planowanej pracy przewozowej sieci tramwajowej

Niezaplanowane
20min
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Górska 2, 57-320 Polanica-Zdrój
Abstrakt do recenzji

Opis

Zastosowanie uprzywilejowania tramwajów w ruchu ma wpływ nie tylko na częstsze korzystanie z transportu zbiorowego przez mieszkańców, ale również przyczynić się do zmniejszenia kosztów obsługi transportowej poszczególnych tras i linii tramwajowych. W referacie przedstawiono czynniki oddziałujące na ruch tramwajów, skutkujące wydłużeniem czasu przejazdu oraz katalog środków planistycznych, technicznych i organizacyjnych, których zastosowanie umożliwia przeciwdziałanie wydłużeniu czasu przejazdu. W szczególności skupiono się na rozwiązaniach zapewniających efektywne wydzielenie torowiska (w tym rozwiązaniach tunelowych) oraz zapewnienie efektywnego priorytetu w sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, Wykazano, że wyższe prędkości komunikacyjne oraz niska losowość czasu przejazdu umożliwiają zmniejszenie liczby pojazdów skierowanych do realizacji oferty przewozowej lub poszerzenie tej oferty przez zwiększenie częstotliwości kursowania (przy wykorzystaniu tej samej liczby pojazdów), a skala tego zmniejszenia jest uzależniona od jakości i zakresu zastosowanych rozwiązań. W przeprowadzonej analizie wpływu zastosowania uprzywilejowania tramwajów na wielkość planowanej pracy przewozowej wykorzystano wyniki pomiarów ruchu tramwajów w warunkach rzeczywistych, jak również wyniki analiz symulacyjnych przeprowadzonych w oparciu o autorski stochastyczny model obsługi linii tramwajowej. Zaproponowane w referacie podejście do usprawniania przejazdu tramwajów może być pomocne w zwiększaniu świadomości na temat możliwości polepszania jakości usług przewozowych bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów, a także pomocne w bardziej realistycznym planowaniu przydziału taboru do linii tramwajowych.

Główny autor

Dr Marek Bauer (Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki)

Współautor

Dr Kinga Bauer (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)

Dokumenty prezentacyjne

Jeszcze nie ma materiałów.