Mówca
Opis
Pojazdy tramwajowe charakteryzują się dużą różnorodnością w zakresie konfiguracji struktur nadwozi oraz układów biegowych. Ma to związek z ich eksploatacją w wysoko zurbanizowanych obszarach miejskich i koniecznością przystosowania do masowej obsługi podróżnych o różnych potrzebach przewozowych (osoby o ograniczonej możliwości ruchowej, osoby na wózkach inwalidzkich, osoby z wózkami dziecięcymi). Nie bez znaczenia jest również istniejąca infrastruktura (minimalne wartości promieni łuków poziomych i pionowych, wysokości krawędzi przystankowej względem poziomu główki szyn). W stosunku do pojazdów kolejowych nie istnieją międzynarodowe regulacje dotyczące badań ruchowych, w tym w szczególności dla warunków bezpieczeństwa przed wykolejeniem. W związku z tym opracowano nową, uniwersalną metodykę badań symulacyjnych kryteriów bezpieczeństwa przed wykolejeniem pojazdów tramwajowych, bez względu na konfigurację nadwozi danego tramwaju, typu wózka czy szerokość toru. Zaprezentowano założenia nowej metodyki oraz przeprowadzono symulacje dla kilku popularnych na rynku konfiguracji tramwajów. Porównano wyniki, otrzymane dla pojazdów z klasycznymi zestawami kołowymi oraz dla pojazdów wyposażonych w zestawy kołowe z niezależnie obracającymi się kołami.