Opis
Pojazdy kolejowe są integralną częścią systemu kolejowego, dlatego ich awarie mogą prowadzić do niebezpiecznych zdarzeń w kontekście bezpieczeństwa całego systemu kolejowego w Polsce. Na potrzeby artykułu przeprowadzono analizę zdarzeń kolejowych w Polsce w latach 2015-2020 na podstawie danych publikowanych przez Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych (PKBWK) oraz Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Analizą statystyczną objęto zdarzenia z podziałem na „poważne wypadki”, „wypadki” i „incydenty”, których definicje i kategoryzację zawiera Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 16 marca 2016 r. w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów w transporcie kolejowym. W ramach każdej z grup zdarzeń wyodrębniono najczęściej występujące kategorie przyczyn zdarzeń bezpośrednich, a następnie wyodrębniono zdarzenia, których bezpośrednią przyczyną był zły stan techniczny lub awaria pojazdów szynowych. Prowadzone analizy obejmują pojazdy szynowe i nie obejmują taboru metra i tramwajów. W analizowanym okresie nie odnotowano „poważnego wypadku”, którego bezpośrednia przyczyna była związana ze stanem technicznym pojazdów szynowych, jednak w grupie zdarzeń „wypadki”, a w szczególności „incydenty”, udział zdarzeń wynosi do kilkunastu procent. Stopień szczegółowości danych publikowanych przez Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych czy Urząd Transportu Kolejowego nie pozwala na ocenę, który konkretny układ techniczny pojazdu kolejowego ulega najczęściej awariom, dlatego dalsza, pogłębiona analiza wymaga współpracy z tymi podmiotami.
Główny autor
Recenzowanie
Artykuł
- Wpływ Uszkodzeń i Stanu Technicznego Pojazdów Szynowych na Bezpieczeństwo Transportu Kolejowego w Polsce.docx
- Rys. 1. Zestawienie poważnych wypadków w Polsce w latach 2015-2020.png
- Rys. 2. Diagram Pareto dla wypadków w Polsce w latach 2015-2020.png
- Rys. 3. Zestawienie wypadków w Polsce w latach 2015-2020.png
- Rys. 4. Diagram Pareto dla incydentów w Polsce w latach 2015-2020.png
- Rys. 5. Zestawienie incydentów w Polsce w latach 2015-2020.png
- Rys. 6. Udział wypadków kategorii B10 i B11 w odniesieniu do wszystkich wypadków w Polsce w latach 2015-2020.png
- Rys. 7. Udział incydentów kategorii C53 i C54 w odniesieniu do wszystkich incydentów w Polsce w latach 2015-2020.png