Opis
Wózki 25Tn (Y25) stosowane są w wagonach towarowych od ponad 50 lat. Jest to konstrukcja sprawdzona, posiadająca pozytywną opinię w wielu krajach Europy. Producenci tych wózków rozproszeni są w wielu miejscach, dlatego występują pewne różnice w niektórych detalach. Zasadniczy układ konstrukcyjny jest jednak stały. Charakterystyczne cechy tego układu to:
- baza – 1,8 m;
- biliniowa charakterystyka usprężynowania na pierwszym stopniu;
- zawieszenie na pierwszym stopniu typu Lenoir z tłumikami ciernymi o sile tłumienia zależnej od obciążenia wagonu.
Oprócz ogólnie pozytywnej opinii o własnościach eksploatacyjnych wózków 25Tn pojawiają się czasem publikacje, których autorzy dostrzegają pewne niedoskonałości związane głównie z tzw. spokojnością biegu, skutkującą w pewnych warunkach ruchu wykolejeniem. W niniejszej pracy przedstawione są wyniki badań symulacyjnych ruchu wagonu z wózkami 25Tn. Utworzono model wagonu towarowego z wykorzystaniem oprogramowania VI-Rail. Skupiono się na wyznaczaniu prędkości krytycznych oraz charakteru rozwiązań modelu na trasach o różnym promieniu łuku w stanie pełnego obciążenia jak i próżnym. Przeanalizowano wpływ zmian wartości wybranych parametrów układu zawieszenia na stateczność rozwiązań modelu.