Opis
Kwestią bezdyskusyjną w eksploatacji pojazdu kolejowego jest bezpieczne prowadzenie zestawu kołowego. Określenie dynamicznych obciążeń na koło w warunkach eksploatacji, w której mamy do czynienia z różnym stanem utrzymania infrastruktury kolejowej, drogą przebiegu pojazdu oraz z prędkością poruszającego się pojazdu staje się kwestią złożoną wymagającą dokładnej analizy i wnikliwych badań.
Nadzorowanie odpowiednich parametrów eksploatacyjnych takich jak profile toczne kół oraz profile toczne szyn jest czynnikiem istotnym z punktu widzenia eksploatacyjnego, konstrukcyjnego i wpływa na bezpieczeństwo ruchu pojazdu szynowego zwłaszcza podczas przejazdu przez łuki o małych promieniach oraz łuki odwrotne.
Praca badawcza opierała się na wykorzystaniu narzędzi wspomagania komputerowego w celu przeprowadzenia analiz symulacyjnych dynamiki pojazdu kolejowego. W badaniach wariantowano profile toczne kół i szyn, parametry kinematyczne (prędkość) oraz promień krzywizny toru.
W ramach badań określono siły występujące w kontakcie koło szyna oraz dokonano porównania z wielkościami normatywnymi.
W badaniach korzystano z oprogramowania komercyjnego MBS (ang. MBS- Multi Body System). W badaniach wykorzystano trasę przebiegu pojazdu z uwzględnieniem odcinków prostych, łuków oraz przejazdu przez łuki odwrotne.
W analizie otrzymanych wyników badań dokonano porównania otrzymanych wielkości sił występujących w kontakcie koło szyna oraz dokonano porównania współczynnika przeciw wykolejeniu Y/Q.