Opis
W artykule zaprezentowano metodę wykorzystania sygnałów drganiowych w zdefiniowanych obszarach diagnostyki toru kolejowego w celu uzyskania informacji na temat stanu badanego obiektu na podstawie eksperymentu biernego. W artykule opisano zakres czynności diagnostycznych realizowanych na podstawie szczegółowych przepisów kolejowych oraz możliwości wynikające ze stosowania mobilnej diagnostyki w transporcie kolejowym. Koncepcję wykorzystania sygnałów drganiowych oparto na scharakteryzowanej w artykule metodyce badań, która została wykorzysta w ramach mobilnych pomiarów terenowych na sieci generalnego zarządcy kolejowego. W zakresie opisu metodyki przedstawiono zastosowaną mobilną platformę pomiarową, wykorzystaną aparaturę oraz szlaki kolejowe na których realizowano kampanie pomiarowe. Przedstawiono również sposób uzyskiwania i przetwarzania danych w odniesieniu do rzeczywistego stanu technicznego toru kolejowego. Na podstawie wyników z przeprowadzonych badań mobilną platformą pomiarową, w artykule scharakteryzowano obszary diagnostyki w których do oceny technicznej zarekomendowano sygnał drganiowy. Sygnały drganiowe w niniejszej metodzie są nośnikiem cennych informacji przy założeniu stosowania przetworników o określonych parametrach jak również określonej parametrycznie rejestracji sygnałów wraz z szeregiem dedykowanych analiz i analiz pomocniczych stosowanych w post-processingu.