10–13 września 2023
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA
Europe/Warsaw strefa czasowa

Rozwój dwunapędowych pojazdów szynowych oraz możliwości ich wykorzystania w transporcie na terenie Polski.

Niezaplanowane
20min
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Górska 2, 57-320 Polanica-Zdrój
Abstrakt do recenzji

Opis

Zdecydowana większość pasażerskich przewozów kolejowych w Polsce realizowana jest pojazdami szynowymi napędzanymi trakcją elektryczną. W przypadku konieczności przejazdu pociągu przez niezelektryfikowany odcinek linii, konieczne jest wykorzystanie pojazdu trakcyjnego z innym źródłem zasilania, co w obecnej sytuacji głównie oznacza wykorzystanie pojazdu z silnikiem spalinowym. W celu ograniczenia wykluczenia transportowego części społeczeństwa, powstał pomysł wykorzystania pojazdów szynowych dwunapędowych, które pozwalają na realizację połączeń pomiędzy liniami zelektryfikowanymi i bez trakcji elektrycznej bez konieczności zmiany rodzaju pojazdu. Podobna sytuacja występuje w transporcie towarowym gdzie także większość przewozów realizowana jest pojazdami zasilanymi z trakcji elektrycznej, szczególnie w zakresie transportu intermodalnego. Przez ostatnie lata można zaobserwować wzrost znaczenia transportu intermodalnego wynikający m.in. z dynamicznego wzrostu globalnej konsumpcji. w przypadku transportu intermodalnego zastosowanie np. lokomotyw dwunapędowych pozwoli na prowadzenie pociągów po liniach zelektryfikowanych i bez trakcji elektrycznej za pomocą jednej lokomotywy. Ponadto lokomotywa dwunapędowa pozwoli na zwiększenie efektywności formowania składów na terminalach przeładunkowych, ponieważ lokomotywa ta przejmie funkcje spalinowych lokomotyw manewrowych. Autorzy w artykule przedstawili różne pojazdy dwunapędowe zaprojektowane w Polsce i poza jej granicami. Nakreślili także kierunki rozwoju pojazdów wielonapędowych w najbliższej przyszłości oraz przedstawili możliwości ich wykorzystania w transporcie pasażerskim i towarowym głównie na terenie Polski.

Główny autor

Piotr Michalak (Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny)

Współautorzy

Pan Marek Szalski Piotr Tarnawski (Dyrektor Centrum Pojazdów Szynowych) Sławomir Kleiber Tomasz Gazdulski (Łukasiewicz - PIT) Wojciech Jakuszko

Dokumenty prezentacyjne

Jeszcze nie ma materiałów.