Opis
Zdecydowana większość pasażerskich przewozów kolejowych w Polsce realizowana jest pojazdami szynowymi napędzanymi trakcją elektryczną. W przypadku konieczności przejazdu pociągu przez niezelektryfikowany odcinek linii, konieczne jest wykorzystanie pojazdu trakcyjnego z innym źródłem zasilania, co w obecnej sytuacji głównie oznacza wykorzystanie pojazdu z silnikiem spalinowym. W celu ograniczenia wykluczenia transportowego części społeczeństwa, powstał pomysł wykorzystania pojazdów szynowych dwunapędowych, które pozwalają na realizację połączeń pomiędzy liniami zelektryfikowanymi i bez trakcji elektrycznej bez konieczności zmiany rodzaju pojazdu. Podobna sytuacja występuje w transporcie towarowym gdzie także większość przewozów realizowana jest pojazdami zasilanymi z trakcji elektrycznej, szczególnie w zakresie transportu intermodalnego. Przez ostatnie lata można zaobserwować wzrost znaczenia transportu intermodalnego wynikający m.in. z dynamicznego wzrostu globalnej konsumpcji. w przypadku transportu intermodalnego zastosowanie np. lokomotyw dwunapędowych pozwoli na prowadzenie pociągów po liniach zelektryfikowanych i bez trakcji elektrycznej za pomocą jednej lokomotywy. Ponadto lokomotywa dwunapędowa pozwoli na zwiększenie efektywności formowania składów na terminalach przeładunkowych, ponieważ lokomotywa ta przejmie funkcje spalinowych lokomotyw manewrowych. Autorzy w artykule przedstawili różne pojazdy dwunapędowe zaprojektowane w Polsce i poza jej granicami. Nakreślili także kierunki rozwoju pojazdów wielonapędowych w najbliższej przyszłości oraz przedstawili możliwości ich wykorzystania w transporcie pasażerskim i towarowym głównie na terenie Polski.