Opis
Zaproponowano rozwiązanie umożliwiające pasywne sterowanie zestawami kołowymi wagonu metra o dużych sztywnościach prowadzenia w ramie wózka, bez potrzeby stosowania układów wymuszających radialne ustawianie się osi zestawów kołowych w torze zakrzywionym. Efekt ten uzyskano poprzez zróżnicowanie sztywności prowadzenia w poziomej płaszczyźnie ramy każdego z wózków. Przyjęty kierunek działań oferuje prostotę rozwiązania, wymaganą prędkość krytyczną na torze prostym oraz wydłużony czas eksploatacji wagonów metra wynikający z faktu zmniejszenia mechanicznego zużywania się kół i szyn. Przeprowadzono wielokryterialną ocenę wykazując lepszą sterowność wózków oraz mniejsze oddziaływanie zestawów kołowych wagonu metra na tor zakrzywiony zarówno w sytuacji wybiegu wagonu, jak i jazdy z aktywnym układem napędowym. Dokonano porównań wielkości obliczeniowych dla wagonów modeli metra z wózkami wyposażonymi w symetryczny i asymetryczny układ sztywności prowadzenia osi zestawów kołowych w ramie wózka. Pod uwagę wzięto konstrukcyjne parametry wagonów metra kluczowe dla zmniejszenia zużycia kół i szyn w ruchu po torach prostych i zakrzywionych o małych promieniach łuków. Do wykonania obliczeń z udziałem modeli symulacyjnych wykorzystano aktualną wiedzę z zakresu nieliniowej dynamiki poprzecznej pojazdów szynowych oraz specjalistyczny program komputerowy Vi-Rail.