Opis
Zmiany w normach i przepisach określających limity emisji spalin dla pojazdów wszelkiego typu mają na celu minimalizację wpływu środowiskowego wywieranego przez działania sektora transportu. W celu prawidłowej oceny docelowego akceptowalnego poziomu emisji konieczne jest pełne zrozumienie licznych aspektów wpływających na emitowane związki toksyczne. Kompozycja spalin emitowanych z silników spalinowych pojazdów szynowych zależna jest od typu pojazdu, rodzaju wykonywanej przez niego pracy, typu silnika oraz zastosowanych układów oczyszczania spalin. Udział masowy każdego z gazowych związków toksycznych w całkowitej masie emisji spalin jest specyficzny dla danego typu pojazdu. W tym artykule przeprowadzono analizę udziału emisji tlenków azotu w całkowitej emisji wszystkich związków toksycznych dla pojazdów szynowych. Uzyskane wyniki odniesiono do danych emisji spalin występujących w literaturze z pojazdów szynowych, jak i lekkich i ciężkich drogowych oraz maszyn z kategorii Non-Road Mobile Machinery (NRMM). Przeprowadzenie szerokiej analizy emisji spalin pojazdów pozwala określić, które typy i kategorie pojazdów wykazują większy lub mniejszy udział każdego z regulowanych prawnie gazowych związków toksycznych. Uzyskane dane mają zastosowanie w dostosowaniu strategii zmniejszania emisji gazowych związków toksycznych dla całego sektora transportu.