Opis
Oddziaływania dynamiczne są nieodłącznym elementem towarzyszącym eksploatacji pociągów metra. Postać widmowa tych oddziaływań i rozkład amplitud w poszczególnych pasmach częstotliwości mają ścisły związek z fazą ruchu pojazdu, prędkością jazdy, przebiegiem drogi szynowej, stanem technicznym zawieszenia pojazdu, stanem nawierzchni i układu wibroizolacji, czy obciążeniem eksploatacyjnym pojazdu. W niniejszej pracy poddano dyskusji drgania rejestrowane na podłodze zespołu trakcyjnego metra podczas przejazdów po odcinkach linii metra o relatywnie krótkim okresie eksploatacji. Zarejestrowane drgania poddano analizie pod kątem zbadania zależności pomiędzy otrzymywanym widmem a przebiegiem drogi oraz fazą ruchu. W efekcie pozwoliło to na oznaczenie obszarów, dla których może wystąpić zwiększenie poziomu oddziaływań kierowanych do otoczenia, jako efekt normalnej eksploatacji wynikającej z przebiegu drogi i rozmieszczenia stacji. Zużycie eksploatacyjne powierzchni tocznej kół i szyn, jak również długotrwała eksploatacja układu wibroizolacji podłoża mogą w przyszłości dodatkowo pogłębić ten efekt. Do prowadzenia analiz wykorzystano rzeczywiste przebiegi przyspieszeń drgań rejestrowanych w 3 kierunkach, które przeanalizowano z wykorzystaniem autorskiego oprogramowania w środowisku Matlab. Praca stanowi wstęp do stworzenia dobrych praktyk na etapie projektowania układu wibroizolacji drogi szynowej, polegających na identyfikacji miejsc, dla których niezbędne jest wczesne przewidywanie potencjalnych problemów wynikających z późniejszej eksploatacji, co przekładać się powinno na odpowiedni dobór systemów wibroizolacji w trakcie projektowania.