Opis
System ERTMS/ETCS to system bezpiecznej kontroli jazdy pociągu klasy ATP służący do kontroli ruchu pociągów, wprowadzający standardowe rozwiązania w zakresie systemów sterowania ruchem kolejowym na sieci kolei europejskich. Wraz ze wzrostem poziomu zaawansowania systemów sterowania, obowiązki oraz warunki pracy prowadzącego pojazd ulegają zmianie. Obciążenie maszynisty zależy zarówno od ergonomii kabiny maszynisty i zainstalowanych w niej systemów, jak i od specyficznych danych aplikacyjnych systemu.
Po analizie najważniejszych wymagań stawianych urządzeniom pokładowym, szczególnie pulpitowi maszynisty, a także jego roli i funkcjom jakie realizuje zidentyfikowano najważniejsze funkcje konieczne do odtworzenia w celu opracowania stanowiska pozwalającego na badanie wskazanych funkcjonalności urządzeń pokładowych systemu ETCS.
W wyniku przeprowadzonej analizy opracowano koncepcję stanowiska służącego badaniu urządzeń pokładowych systemu ETCS, wskazano jego funkcje, przykładowe aspekty możliwe do weryfikacji oraz bazową architekturę uwzględniająca wewnętrzne i zewnętrzne interfejsy analizowanego stanowiska.
Realizacja opisanego środowiska badawczego może posłużyć weryfikacji i analizie obecnych wytycznych implementacji systemu ETCS na sieci polskich kolei. Przedstawiona koncepcja pozwoli na zaobserwowanie współpracy urządzeń pokładowych i przytorowych systemu ETCS uwzględniając różne zadane warunki.