Opis
Zestaw kołowy pojazdu szynowego wraz z hamulcem tarczowym jest podstawowym zespołem pojazdu szynowego narażonego na zużycie ścierne. W przypadku kół kolejowych proces zużycia wynika z kontaktu z szyną kolejową natomiast dla tarcz hamulcowych proces zużycia występuje przez tarcie z okładziną cierną. Zarówno koło jak i tarcza mocowane są do osi zestawu kołowego tworząc sztywny zespół. Z punktu eksploatacyjnego, proces zużycia kół jak i tarcz hamulcowych przebiega nierównomiernie, co dla przewoźnika wiąże się to z wyłączeniem pojazdu, raz w przypadku osiągnięcia maksymalnego zużycia tarcz oraz drugi raz w przypadku wystąpienia zużycia kół. Proces zarówno wywiązania zestawu kołowego z wózka, demontaż kół i tarcz z osi jest procesem czasochłonnym i kosztownym, co w konsekwencji wpływa na wyłączenie pojazdu z ruchu planowego. Dlatego zasadnym jest w przypadku pojazdów wieloczłonowych jak elektryczne zespoły trakcyjne monitorowanie oraz analiza jednoczesnego zużycia kół jak i tarcz hamulcowych na etapie przeglądów okresowych oraz podjęcie takich działań organizacyjno-technicznych aby uzyskać zbliżone czasy zużycia maksymalnego kół i tarcz. W konsekwencji ograniczy to liczbę wymian zestawu kołowego oraz demontaż kół i tarcz z osi zestawu kołowego.
Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań zużycia kół i tarcz hamulcowych zestawów kołowych zarejestrowanych podczas przeglądów okresowych poziomu P2 na elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN76.
W artykule przedstawiono charakterystyki zmiany średnicy kół w okręgu tocznym oraz grubości tarcz hamulcowych w funkcji czasu użytkowania, które pozwoliły na wyznaczenie charakterystyk intensywność zużycia kół i tarcz zestawów kołowych pojazdów EN76.