10–13 września 2023
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA
Europe/Warsaw strefa czasowa

Koncepcja migracji zestawów kołowych w zespołach trakcyjnych

Niezaplanowane
20min
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Górska 2, 57-320 Polanica-Zdrój
Abstrakt do recenzji

Opis

Zestaw kołowy pojazdu szynowego wraz z hamulcem tarczowym jest podstawowym zespołem pojazdu szynowego narażonego na zużycie ścierne. W przypadku kół kolejowych proces zużycia wynika z kontaktu z szyną kolejową natomiast dla tarcz hamulcowych proces zużycia występuje przez tarcie z okładziną cierną. Zarówno koło jak i tarcza mocowane są do osi zestawu kołowego tworząc sztywny zespół. Z punktu eksploatacyjnego, proces zużycia kół jak i tarcz hamulcowych przebiega nierównomiernie, co dla przewoźnika wiąże się to z wyłączeniem pojazdu, raz w przypadku osiągnięcia maksymalnego zużycia tarcz oraz drugi raz w przypadku wystąpienia zużycia kół. Proces zarówno wywiązania zestawu kołowego z wózka, demontaż kół i tarcz z osi jest procesem czasochłonnym i kosztownym, co w konsekwencji wpływa na wyłączenie pojazdu z ruchu planowego. Dlatego zasadnym jest w przypadku pojazdów wieloczłonowych jak elektryczne zespoły trakcyjne monitorowanie oraz analiza jednoczesnego zużycia kół jak i tarcz hamulcowych na etapie przeglądów okresowych oraz podjęcie takich działań organizacyjno-technicznych aby uzyskać zbliżone czasy zużycia maksymalnego kół i tarcz. W konsekwencji ograniczy to liczbę wymian zestawu kołowego oraz demontaż kół i tarcz z osi zestawu kołowego.
Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań zużycia kół i tarcz hamulcowych zestawów kołowych zarejestrowanych podczas przeglądów okresowych poziomu P2 na elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN76.
W artykule przedstawiono charakterystyki zmiany średnicy kół w okręgu tocznym oraz grubości tarcz hamulcowych w funkcji czasu użytkowania, które pozwoliły na wyznaczenie charakterystyk intensywność zużycia kół i tarcz zestawów kołowych pojazdów EN76.

Główny autor

Wojciech Sawczuk (Politechnika Poznańska)

Współautorzy

Pan Armando Miguel Rilo Cañás (Szkoła Doktorska Politechniki Poznańskiej) Pan Sławomir Kołodziejski (Szkoła Doktorska Politechniki Poznańskiej)

Dokumenty prezentacyjne

Jeszcze nie ma materiałów.