Opis
W parze z dynamicznym rozwojem transportu szynowego w zakresie konstrukcji pojazdów, systemów sterowania, zagadnień infrastrukturalnych postępować musi także rozwój procesów i procedur w obszarze zarządzania bezpieczeństwem. Rosnąca świadomość została potwierdzona m.in. poprzez harmonizację treści przepisów w sprawie bezpieczeństwa i interoperacyjności kolei, certyfikację przedsiębiorstw kolejowych w zakresie bezpieczeństwa oraz określenie zadań i ról krajowych organów ds. bezpieczeństwa. W efekcie miało to umożliwiać rozwijanie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.
Narzędziem wykonawczym pozwalającym na systemowe podejście do procesów zarządzania bezpieczeństwem, a pozwalającym na spełnienie powyższych wymagań są m.in. analizy RAMS. Kluczowy etap procesu zarządzania bezpieczeństwem na potrzeby specyfikowania RAMS stanowi identyfikacja zagrożeń, co szczególnie uwidoczniono w normie PN EN 50126-2:2018 poprzez holistyczny model oceny ryzyka i kontroli zagrożeń systemu kolejowego (model klepsydry). Proces identyfikacji zagrożeń umiejscowiono w nim na dwóch etapach tj. we wczesnym stadium rozwoju analizy (podobnie jak w innych znanych modelach zarządzania ryzykiem) oraz w fazie kontrolowania zagrożeń. Już samo to umiejscowienie wskazuje na ważkość procesu identyfikacji zagrożeń. Od kompleksowości i szczegółowości jego realizacji zależy prawidłowość finalnego rezultatu analizy RAMS. Opracowanie takiego procesu dla rzeczywistych obiektów technicznych w sposób zgodny z potrzebami analiz RAMS i jednocześnie zapewniający osiągnięcie satysfakcjonujących rezultatów tych analiz, stało się przedmiotem niniejszego artykułu.