Opis
Pojazdy szynowe eksploatowane są w różnych warunkach otoczenia a ich podzespoły i elementy urządzeń cięgłowo-zderznych poddawane są zmiennym obciążeniom, w postaci sił rozciągających, ściskających i zginających. W skrajnych przypadkach oddziaływania te doprowadzają do przekroczenia dopuszczalnych obciążeń pracujących elementów. Ponieważ urządzenia cięgłowo-zderzne mają bezpośredni związek z bezpieczeństwem jazdy pociągu oraz znacząco wpływają na komfort podróży pasażerów lub jakość przewozu towarów, ważne jest zapewnienie poprawnej i bezpiecznej pracy oraz utrzymanie ich w stanie zdatności w wymaganym przedziale czasu. W pracy przedstawiono wyniki badania wpływu konstrukcji zderzaków kolejowych na stabilność ich charakterystyki statycznej w różnych temperaturach otoczenia oraz analizę uzyskanych wyników, w zakresie wymagań stawianych zderzakom kolejowym. Badania przeprowadzono na stanowisku przeznaczonym do kontroli i badań zderzaków kolejowych po naprawie. Przeprowadzona analiza umożliwiła porównanie wartości sił, przy których zderzaki ulegają zblokowaniu oraz ich zdolność pochłaniania energii zderzenia w różnych temperaturach otoczenia. Na podstawie prowadzonych badań wykazano lepsze właściwości robocze zderzaków elastomerowych w porównaniu ze zderzakami z wkładkami gumowymi. Wykazano większą wrażliwość na warunki otoczenia zderzaków z amortyzatorem gumowym, przejawiającą się znacznymi zmianami siły zblokowania zderzaka oraz jego możliwości pochłaniania energii zderzenia. Zaproponowano również korektę metody badania zderzaków o konstrukcji metalowo-gumowej amortyzatora.