Opis
Abstrakt
Przedstawiano prototyp wagonu w wersji makiety 3D, która obrazuje funkcje bocznego załadunku i rozładunku pojazdów. System pociąg-wagon-rampa posiada przydzielone aplikacje systemu informatycznego zarządzające elementami systemu oraz wyodrębnioną infrastrukturą zewnętrzną. Projektowany wagon intermodalny spełnia podstawowe założenia techniczne, prawne i normatywne. Zastosowanie proekologicznego rozwiązania wagonu, to minimalizacja kosztów zewnętrznych, realizacja zielonej polityki transportowej i zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Autorzy obliczyli oszczędności w zużyciu oleju napędowego i znaczące zmniejszenie kosztów eksploatacji przy skierowaniu części strumienia pojazdów na tory. Opracowane rozwiązanie umożliwia szybszy, niż w innych rozwiązaniach załadunek i rozładunek boczny jednostek. Projekt wykazuje wysoką uniwersalność, ponieważ umożliwia transport TIR-ów i naczep siodłowych, a także kontenerów i ładunków militarnych. Nowością jest możliwość przewozu towarów w temperaturze kontrolowanej, co było dotychczas zarezerwowane głównie dla transportu drogowego. Koncepcja wagonu transportowego do bocznego załadunku i rozładunku oparta jest o patent autorów na wynalazek Nr 242460 pod tytułem „Kolejowy wagon transportowy”, wydany przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, WUP 13/2023,Warszawa 2023.