Opis
Proces hamowania pociągów towarowych wydaje się być już dobrze opisanym i opracowanym teoretycznie. Jednakże ta wiedza teoretyczna dostępna i zrozumiała jest dla stosunkowo wąskiego grona specjalistów zajmujących się zjawiskami i problemami występującymi podczas hamowania pociągu. Z tego powodu w Pracowni Hamulców Instytutu Kolejnictwa zrodził się pomysł stworzenia praktycznego narzędzia służącego do oceny skuteczności hamulca pociągu, które byłoby pomocą dla maszynistów podczas ich codziennej pracy, jak również podczas szkoleń służących podnoszeniu kwalifikacji. Narzędzie to musi uwzględniać szczególnie skomplikowane zjawiska hamowania pociągów o składzie mieszanym, czyli wyposażonych zarówno we wstawki hamulcowe żeliwne jak i kompozytowe.
Pracę podzielono na kilka etapów, a w niniejszym artykule opisano etap badań wykonywanych na znajdującym się w Pracowni Hamulców Instytutu Kolejnictwa w Krakowie symulatorze hamulca pneumatycznego pociągu.