Opis
W artykule opisano wyniki badań wpływu wykorzystanych metody pomiaru średnicy tocznej koła kolejowego "D" oraz przyrządów pomiarowych na dokładność uzyskiwanych wyników. Przedstawiono różnice uzyskanych wyników przy zastosowaniu 5 różnych przyrządów pomiarowych. W szczególności wskazano na trudność spełnienia kryterium naprawczego |D-D'| przy wykorzystaniu aktualnej metody pomiaru. W pracy przedstawiono również wyniki pomiaru kołowości badanego koła kolejowego. Artykuł obrazuje również autorską metodę pomiaru, która stanowi pomiar referencyjny dla aktualnie wykorzystywanych metod wraz z jej ograniczeniami. Autor przedstawia jednocześnie wady i zalety proponowanej metody oraz dobre praktyki projektowania przyrządów do pomiaru średnicy tocznej kół kolejowych wykorzystywanych w warunkach zakładu naprawczego lub przewoźnika kolejowego w ramach przeglądów na poziomie P3-P5. Wyniki badań wskazują jednoznacznie na potrzebę stosowania metod pomiaru o wskazanej dokładności lub niepewności pomiaru. W artykule wskazano również na potrzebę weryfikacji wpływu różnicy średnic D-D' kół w zestawie oraz w wózku kolejowym na bezpieczeństwo w transporcie szynowym. Jako jeden z podstawowych testów dla weryfikacji zasadności stosowania tak niewielkich różnic średnic kół wskazano symulację dynamiki ruchu składu pociągu na specjalnie przystosowanej trasie przejazdu.